Podnośniki

System APS / WPS w podnośnikach dwukolumnowych – co to jest, jak działa i czy warto?

Podnośniki dwukolumnowe to jedno z najważniejszych urządzeń w profesjonalnych warsztatach samochodowych. Zapewniają dostęp do podwozia, ułatwiają diagnostykę, serwis i naprawę, a przy tym muszą gwarantować najwyższe bezpieczeństwo pracy. Wraz z rozwojem technologii na rynku zaczęły pojawiać się podnośniki wyposażone w systemy automatycznego zwalniania blokad – określane jako APS lub WPS.

Czy warto dopłacać do takiej funkcji? Czy rzeczywiście poprawia ona pracę warsztatu, czy jest jedynie elementem marketingowym?

Czym jest system APS/WPS w podnośnikach dwukolumnowych?

APS/WPS to automatyczny system zwalniania blokad (zapadek) w kolumnach podnośnika. Jego zadaniem jest pominięcie tzw. czasówki – czyli krótkiego, obowiązkowego uniesienia podnośnika w celu zluzowania zapadek przed ich zwolnieniem.

W klasycznym podnośniku operator musi:

  1. lekko podnieść pojazd,
  2. zluzować zapadki,
  3. upewnić się, że obie kolumny są odblokowane,
  4. dopiero wtedy rozpocząć opuszczanie.

System APS/WPS automatyzuje ten proces – jedno naciśnięcie przycisku powoduje jednoczesne zwolnienie blokad w obu kolumnach, bez konieczności wstępnego unoszenia pojazdu.

Czy działanie APS/WPS  jest zgodne z zasadami BHP oraz normami CE?

Kwestię to pozostawiamy do oceny własnej. Ominięcie etapu unoszenia pojazdu pełniącego rolę kontrolną może budzić wątpliwości w kontekście bezpieczeństwa pracy. APS/WPS pomija czynność, która w systemach manualnych naturalnie chroni operatora i wymusza sprawdzenie stabilności pojazdu przed opuszczeniem.

Jak działa system APS/WPS?

Technologicznie APS/WPS opiera się na:

  • elektromagnesach lub siłownikach elektrycznych odciągających zapadki,
  • czujnikach pozycji i synchronizacji,
  • układzie sterowania,
  • mechanizmie zapadkowym identycznym jak w systemach manualnych.

Różnica polega wyłącznie na sposobie zwalniania blokad. W APS/WPS używany jest impuls elektryczny. W efekcie system jest bardzo wygodny, ale niekoniecznie bezpieczny, ponieważ nadal bazuje na klasycznych, mechanicznych blokadach, jednakże pomijając bardzo ważny proces.

W praktyce APS/WPS to nie system poprawiający parametry pracy podnośnika, ale jedynie sposób uproszczenia obsługi. Udźwig, konstrukcja i bezpieczeństwo zależą od mechaniki, a nie od elektroniki zwalniającej zapadki.

Krótka historia APS/WPS – skąd się wziął?

Systemy APS/WPS pojawiły się jako odpowiedź producentów na rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące wygody obsługi. Początkowo podnośniki kolumnowe bazowały na prostych blokadach mechanicznych. Z czasem, wraz z rozwojem technologii, wprowadzone zostały systemy hydrauliczne oraz elektryczne. Aktualnie system APS/WPS wykorzystuje się jako alternatywę do podnośników śrubowych / mechanicznych.

Nie jest to jednak przełom techniczny ani ulepszenie konstrukcyjne podnośnika – to jedynie alternatywny sposób obsługi zapadek, mający na celu wyróżnienie produktu na tle konkurencji. APS nie zwiększa udźwigu, nie poprawia stabilności podnośnika, ani nie wpływa na trwałość konstrukcji.

Aby dobrze zrozumieć różnice między APS a tradycyjnymi rozwiązaniami warto najpierw poznać sam mechanizm podnośnika.

Konstrukcja podnośnika dwukolumnowego

Podnośnik dwukolumnowy składa się z:

  • dwóch pionowych kolumn,
  • ramion podnośnika (tzw. łapy),
  • napędu (elektromechaniczny lub hydrauliczny),
  • systemu synchronizacji,
  • systemu blokad bezpieczeństwa (zapadek).

Podczas pracy ramiona unoszą pojazd na wyznaczonych punktach podparcia podwozia. Stabilność i bezpieczeństwo są kluczowe dla całej konstrukcji.

Rodzaje mechanizmów podnoszenia

Elektromechaniczny

  • napęd realizowany przez silnik elektryczny,
  • siła przekazywana przez śrubę lub łańcuch,
  • precyzyjny ruch i niewielkie zapotrzebowanie serwisowe.

Hydrauliczny

  • napędzany płynem hydraulicznym wytwarzającym ciśnienie w cylindrach,
  • bardzo płynna praca,
  • wysoka kultura działania.

Każda z kolumn posiada zapadki, które:

  • w czasie podnoszenia automatycznie zatrzaskują się na kolejnych wysokościach,
  • zabezpieczają pojazd, aby nie opadł w razie awarii napędu,
  • muszą zostać poprawnie zwolnione podczas opuszczania pojazdu.

I właśnie w tym punkcie wkracza APS.

Różnice między systemem APS/WPS a tradycyjnymi rozwiązaniami

Tradycyjne systemy zabezpieczeń w podnośnikach dwukolumnowych, często oparte na mechanicznych blokadach, wymagają zwolnienia blokady oraz uniesienia pojazdu na około 1-2cm. System APS/WPS w odróżnieniu od nich, działa automatycznie. Podnośnik wyposażony w dodatkowy przycisk, pomija cały proces i automatycznie odblokowuje zapadki. Oczywiście tradycyjna opcja dalej jest możliwa, gdyż poza przyciskiem APS na skrzynce sterującej występują pozostałe przyciski.

Obsługa tradycyjnego podnośnika

Aby opuścić pojazd, operator musi:

  1. podnieść go o kilka centymetrów (żeby zwolnić nacisk na zapadki),
  2. zwolnić blokady – często przez linki lub cięgna sterujące,
  3. upewnić się, że obie kolumny zwolniły mechanizmy,
  4. rozpocząć opuszczanie.

Obsługa podnośnika z APS/WPS

Z APS czynności operatora sprowadzają się do:

  1. Naciśnięcia przycisku zwalniania blokad na panelu sterowania.
  2. Rozpoczęcia opuszczania pojazdu.

System wykonuje:

  • jednoczesne zwolnienie blokad w obu kolumnach,
  • synchronizację odblokowania,
  • zwolnienie zapadek nawet pod obciążeniem,
  • eliminację dodatkowego podnoszenia pojazdu.

Choć brzmi to wygodnie, pomija ważny krok kontrolny. W praktyce eliminacja tego etapu może zwiększać ryzyko błędu ludzkiego, szczególnie w warsztatach o dużym obciążeniu pracą.

Korzyści i wady posiadania systemu APS/WPS

Korzyści systemu APS/WPS

Do najważniejszych korzyści systemu APS można zaliczyć:

Oszczędność czasu

Każde opuszczanie pojazdu w tradycyjnym podnośniku wymaga:

  • podejścia do obu kolumn,
  • podniesienia auta,
  • zwolnienia cięgien,
  • powrotu do panelu.

Jeśli warsztat wykonuje 20-50 cykli dziennie, oszczędność kilku sekund na każdym jest znacząca.

Łatwość obsługi i ergonomiczność

Podnośniki dwukolumnowe z systemem APS charakteryzują się łatwością obsługi i ergonomicznością. Wygodne sterowanie procesem podnoszenia i opuszczania za pomocą przycisków eliminuje potrzebę ręcznego zwolnienia blokady.

Zmniejsza to zmęczenie i poprawia komfort pracy.

Wady systemu APS/WPS

Do najważniejszych wad systemu APS można zaliczyć:

Niższe bezpieczeństwo

System APS:

  • zwiększa ryzyko błędu ludzkiego,
  • nie pozostawia żadnego buforu bezpieczeństwa

Stosowany jako chwyt marketingowy

Podnośniki dwukolumnowe wyposażone w system APS/WPS wprowadzają na rynek nowy trend marketingowy. System ten pomija standardową czasówkę odpowiedzialną za krótkie uniesienie podnośnika przed zwolnieniem blokad. Mimo to jego zastosowanie znacząco podnosi cenę urządzenia.

APS/WPS to obecnie:

  • chwyt marketingowy,
  • sposób na zastąpienie podnośnika śrubowego,
  • przewaga nad konkurencją

Czy warto kupić podnośnik z systemem APS/WPS?

Podnośnik z systemem APS/WPS nie jest wart zakupu, ponieważ APS/WPS to funkcja, która w praktyce nie powinna zostać dopuszczona do użytkowania.

System nie poprawia udźwigu, trwałości ani jakości pracy podnośnika. Jego jedyną funkcją jest automatyzacja czynności, która w wersji manualnej jest prosta, bezpieczna i odporna na awarie.